Adres

ul. Osiedlowa 36

26-600 Radom 

 

Telefon

(48) 366 58 05

 

Fax

(48) 366 53 30

 

Email

sekretariat@zso4.radom.pl

 

 

Projekty edukacyjne

 

Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 z oddziałami sportowymi

im. Polskich Olimpijczyków

w Radomiu

 


 

Zasady i warunki realizacji projektu edukacyjnego uczniów Publicznego Gimnazjum nr 4 z oddziałami sportowymi  szczegóły

 

karta zadania pobierz

karta projektu pobierz


Tematy projektów edukacyjnych, które będą realizowane w Publicznym Gimnazjum nr 4 im. Polskich Olimpijczyków w Radomiu w roku szkolnym 2017/2018 szczegóły


Tematy projektów edukacyjnych, które będą realizowane w Publicznym Gimnazjum nr 4 im. Polskich Olimpijczyków w Radomiu w roku szkolnym 2016/2017 szczegóły


Tematy projektów edukacyjnych, które będą realizowane w Publicznym Gimnazjum nr 4 im. Polskich Olimpijczyków w Radomiu w roku szkolnym 2015/2016 szczegóły


Tematy projektów edukacyjnych, które będą realizowane w Publicznym Gimnazjum nr 4 im. Polskich Olimpijczyków w Radomiu w roku szkolnym 2013/2014 szczegóły

 


Tematy projektów edukacyjnych, które będą realizowane w Publicznym Gimnazjum nr 4 im. Polskich Olimpijczyków w Radomiu w roku szkolnym 2012/2013 szczegóły


 

Tematy projektów edukacyjnych, które będą realizowane w Publicznym Gimnazjum nr 4 im. Polskich Olimpijczyków w Radomiu w roku szkolnym 2011/2012 szczegóły

 


 

 

 

 

 

 


PROJEKTY - rok szkolny 2016/2017        


PROJEKT EDUKACYJNY KL 2a (wych. M. Gawor)

Inscenizacja Dziadów cz. II odpowiedzią na pytanie: Jak osiągnąć pełnię człowieczeństwa?

       12 czerwca 2017 r. uczniowie klasy 2a PG nr 4 zaprezentowali efekty swojej pracy nad projektem edukacyjnym. Problem, jaki uczniowie próbowali rozwiązać w projekcie, brzmiał: Jak osiągnąć pełnię człowieczeństwa? Jak żyć, aby osiągnąć szczęście wieczne? Celem projektu było utrwalenie znajomości lektury pt. Dziady cz. II oraz skonstruowanie scenariusza inscenizacji na podstawie utworu dramatycznego. Uczniowie systematycznie przygotowywali się do prezentacji:

  • przypomnieli szczegółowo treść lektury,

  • dokonali streszczenia utworu, zwracając uwagę na najważniejsze ich zdaniem przesłanie lektury,

  • przygotowali scenariusz przedstawienia, samodzielnie dobierając role do swojego temperamentu, charakteru i usposobienia, zredagowali dialogi i monologi bohaterów,

  • dobrali rekwizyty, opracowali scenografię oraz kostiumy,

  • przygotowali muzykę oddającą klimat epoki i nastrój utworu,

  • przygotowali plakat promujący przedsięwzięcie,

  • wykazali się kreatywnością i odpowiedzialnością podczas realizacji poszczególnych etapów pracy nad projektem.

       Podczas prezentacji projektu w sali 212 zaproszeni goście mieli okazję ocenić efekty pracy zespołu i przeżyć chwile wzruszenia, jakich dostarczyło przedstawienie.

Na zakończenie uczestnicy projektu jeszcze raz przypomnieli najważniejsze i aktualne do dzisiaj przesłanie utworu - prawdy życiowe, jakie ukazuje utwór polskiego poety. Uczniowie podkreślili w ten sposób uniwersalny wymiar dzieła romantycznego.
      Po przedstawieniu uczniowie zaprosili licznie zgromadzonych gości na słodki poczęstunek, podczas którego mieli przyjemność usłyszeć wiele pozytywnych refleksji.

Nad realizacją projektu czuwała Małgorzata Gawor – wychowawczyni klasy 2a i  nauczycielka języka polskiego.

      Galeria zdjęć

 

PROJEKTY - rok szkolny 2015/2016        


Projekt edukacyjny „Nienawiść – jestem przeciw”

Pod koniec października 2015 r. uczniowie klasy 1b Publicznego Gimnazjum nr 4 w Radomiu przystąpili do realizacji projektu edukacyjnego „Nienawiść – jestem przeciw”. Opiekę nad uczniami sprawowały: p. Joanna Orłowska – koordynator, p. Bibiana Tomczyńska – wychowawca klasy i p. Katarzyna Marchewka – nauczyciel języka polskiego.

Uczniowie zapoznali się z następującymi zagadnieniami:

- Co to jest mowa nienawiści?

- Jakie grupy społeczne, etniczne, kulturowe czy religijne są najczęściej szykanowane?

- Co to jest tolerancja?

- Przestępstwa z nienawiści.

oraz uczestniczyli w warsztatach przygotowanych w oparciu o materiały z kursu e-learningowego opublikowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Po wstępnej analizie zjawiska mowy nienawiści uczniowie klasy 1b przystąpili do realizacji pierwszego zadania – literacko rozwinęli myśl przewodnią projektu „Nienawiść – jestem przeciw”. Wielu uczniów odniosło się do aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie, wielu nawiązywało do historii powszechnej, pojawiły się także bardzo osobiste, czerpiące z własnych doświadczeń i przemyśleń wypowiedzi. Uczniowie podeszli do tematu rzeczowo, a jednocześnie z dużą dozą społecznej i ludzkiej wrażliwości.

       Kolejne zadanie pozwoliło uczestnikom dzielić się odpowiedzialnością za realizację oraz doskonaliło umiejętność pracy w grupie. Po omówieniu środowisk, które są najbardziej narażone na przejawy mowy nienawiści, uczniowie zaproponowali cztery, którymi postanowili zająć się dokładniej.

       Pierwszy zespół przygotował prezentację multimedialną dotyczącą imigrantów i ich problemów.

       Drugi zespół opracował materiały na temat środowisk społecznie wykluczonych – bezdomni, osoby uzależnione od alkoholu i substancji odurzających, osoby o niskim statusie materialnym.

       Trzeci zespół przygotował prezentację dotyczącą osób niepełnosprawnych i problemów, z jakimi na co dzień się borykają.

       Ostatni, czwarty zespół zajął się grupami wyznającymi inne religie, prezentującymi odmienny  pogląd na świat. Ostatnim zadaniem było przygotowanie plakatów. Każdy zespół wykonał pracę związaną tematycznie z zagadnieniami, którymi uczniowie zajmowali się pracując w grupach.

       Prace uczniów:    prezentacja o nałogach, prezentacja o innych poglądach oraz prace literackie

 

Projekt edukacyjny „MOJE MIASTO - RADOM”

      W roku szkolnym 2015/2016 klasa 2a pod opieką wychowawczyni p. Izabeli Zawadki zrealizowała projekt edukacyjny, którego głównym założeniem było zgłębianie wiedzy na temat rodzinnego miasta. Uczniowie poszerzali swoją wiedzę o historii Radomia, poznawali sylwetki sławnych ludzi wywodzących się z miasta oraz różne jego walory: społeczne, przyrodnicze, architektoniczne, geograficzne, turystyczne. Zaczytywali się też w legendach związanych z Radomiem.

      Podczas pracy nad realizacją projektu jego uczestnicy wykazali się umiejętnością docierania i korzystania z różnych źródeł informacji, selekcjonowania i opracowania zebranego materiału z wykorzystaniem technologii informacyjnej.

      Efekty licznych działań, podjętych w ramach projektu, uczniowie przedstawili w formie prezentacji multimedialnej.  Praca nad zgłębianiem wiedzy o rodzinnym mieście przyczyniła się do rozwoju osobowości uczniów, wzmocnienia ich więzi z regionem, a także nauczyła odpowiedzialności, współpracy w grupie i dała możliwość wyrażania własnej opinii i słuchania opinii innych. Przede wszystkim jednak zgłębiła ich wiedzę na temat miasta, w którym żyją i którego historię i kulturę również tworzą.

 

 

 

Projekt edukacyjny „ Ze Szczypiorniakiem Przez Świat”

           W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klasy 2c gimnazjum zrealizowali projekt edukacyjny „Ze Szczypiorniakiem Przez Świat”. Opiekę nad uczniami sprawowały: pani Halina Kopyt i pani Agnieszka Kotowicz. Uczniowie określili cele projektu i zaplanowali etapy realizacji. Główne cele projektu to:

- Popularyzacja piłki ręcznej

- Propagowanie aktywności fizycznej

- Uczenie pracy zespołowej

- Kształtowanie nawyku odpowiedzialności za własne zadania

- Poznanie zasad organizowania turniejów sportowych

- Propagowanie zdrowego stylu życia

        Pierwszym etapem realizacji projektu było napisanie regulaminu projektu. Następnie uczniowie wyłonili 7 osobowe drużyny, sędziów głównych i sędziów stolikowych. Pozyskali nagrody dla uczestników turnieju. Przygotowali plakaty i dyplomy. Wybrano osobę do fotografowania oraz przeszkolono uczniów w zakresie pierwszej pomocy medycznej. Powstał też zespół, który zajął się sprzątaniem i pilnowaniem porządku w czasie meczu. Ostatnim etapem było napisanie sprawozdania. Formą prezentacji projektu był turniej piłki ręcznej, który odbył się 15 kwietnia 2016r. na sali gimnastycznej. Największą trudnością w czasie realizacji projektu okazało się pozyskanie nagród i gadżetów dla uczestników turnieju. Główne cele projektu zostały zrealizowane.

      Galeria zdjęć

 

 

Uczniowie klasy 2a promowali czytelnictwo

            W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klasy 2a, pod opieką pani Małgorzaty Gawor i pani Katarzyny Kornackiej, zrealizowali projekt edukacyjny Czytam, więc jestem!

Projekt edukacyjny Czytam, więc jestem! podzielony został na kilka działań. Uczniowie terminowo wywiązali się z powierzonych zadań, współpracowali  w grupach i korzystali z pomocy nauczycieli.

          Grupa pierwsza przeprowadziła  plebiscyt wśród młodzieży i pracowników szkoły na temat: "Po te książki chętnie przyjdę do biblioteki szkolnej". Sonda wśród społeczności szkolnej dotyczyła preferencji czytelniczych. Wyniki uczniowie przedstawili w formie sprawozdania. Kolejna grupa zadaniowa przygotowała zbiory przeznaczone do bookcrossingu, które były eksponowane na półce bookcrossingowej i wypożyczane zainteresowanym czytelnikom. Uczniowie trzeciej grupy pozyskali informacje na temat twórczości regionalnych pisarzy. Zebrane informacje opracowali w formie prezentacji multimedialnej, którą można obejrzeć tutaj.

           Jednym z zadań było także przygotowanie plakatu promującego czytelnictwo. Plakat został zaprezentowany podczas podsumowania działań projektowych. Piąta grupa projektowa opracowała hasło reklamujące czytelnictwo. Gimnazjaliści dodatkowo przygotowali prezentację multimedialną, którą można obejrzeć tutaj.

         Ostatnie z zadań polegało na przygotowaniu sprawozdania z realizacji projektu, które zaprezentowano podczas podsumowania działań projektowych. Głównym założeniem projektu było pokazanie, że czytanie to przyjemność. Działania podjęte przez uczniów przyczyniły się do upowszechnienia czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Efektem podjętych działań jest wzrost zainteresowania książkami i czasopismami. Zmniejszyła się liczba nieaktywnych czytelników. Wielu uczniów poprawiło jakość techniki czytania.

         Galeria zdjęć

 

 

 

 

 


PROJEKTY - rok szkolny 2013/2014        



Sprawozdanie z realizacji projektów edukacyjnych klas drugich Publicznego Gimnazjum nr 4 w Radomiu

 

 

 

 


PROJEKTY - rok szkolny 2012/2013        


Prezentujemy projekty klas drugich

Uczniowie klasy 1d gimnazjum, pod opieką wychowawczyni p. Zofii Kosackiej oraz p. Ewy Wziątek (nauczyciel bibliotekarz) ukończyli projekt edukacyjny „Jeden Świat – Kluby Filmowe”. Głównym celem projektu, który został zaproponowany uczniom z całej Polski przez CEO (a PG nr 4 znalazło się wśród 30 wybranych z całego kraju szkół do realizacji), było kształtowanie postawy odpowiedzialności ludzi za kształt dzisiejszego świata i zachęcanie ich do osobistego zaangażowania na rzecz jego zmiany. Podczas realizacji podjęta została współpraca z innymi organizacjami zajmującymi się podobną problematyką (min. z PAH).

Na zakończenie projektu uczniowie doszli do następującego wniosku:

NIE MOŻNA ZROZUMIEĆ DZISIEJSZEGO ŚWIATA BEZ ZROZUMIENIA GLOBALNYCH WSPÓŁZALEŻNOŚCI.

Galeria zdjęć oraz relacja uczniów klasy 1d


 

"Wybory najsłynniejszego Brytyjczyka wszechczasów" to tytuł projektu zrealizowanego przez klasę 2a gimnazjum, pod opieką p. Katarzyny Mosionek. Głównym celem edukacyjnym projektu było zgromadzenie informacji i zaprezentowanie sylwetek brytyjskich pisarzy, malarzy, naukowców, sportowców i celebrytów, którzy zdaniem uczniów, na trwałe zapisali się w historii świata. Uczniowie przygotowali plakaty na temat wybranych postaci, a następnie dokonali wyboru jednej, która wydała im się najważniejsza. Rezultatem pracy nad projektem jest prezentacja multimedialna, którą obejrzeli uczniowie oraz rodzice.

Galeria zdjęć

 

 

 

 

 

 

 

 

 


PROJEKTY - rok szkolny 2011/2012        


Prezentujemy projekty klas drugich

Uczniowie klasy 2a gimnazjum pod opieką wychowawczyni p. Anny Szczypińskiej oraz p. Ewy Fundowicz ukończyli projekt edukacyjny „Weź mnie do domu” – pomoc zwierzętom ze schroniska. Prace nad projektem rozpoczęły się w październiku 2011 r. Do zadań uczniów w ramach projektu należało:

  • zorganizowanie na terenie szkoły cyklicznej zbiórki pieniędzy i żywności dla zwierząt ze schroniska,

  • przeprowadzenie zbiórki żywności dla zwierząt na terenie Centrum Handlowego M1,

  • nakręcenie filmu promującego adopcję zwierząt ze schroniska,

  • wykonanie plakatów prezentujących psy do adopcji,

  • udział w akcji „Wzorowy właściciel czworonoga”.

Prezentacja z przebiegu projektu odbyła się 26 marca 2012 roku podczas Dni Otwartych w szkole. Gościom odwiedzającym naszą szkołę uczniowie przedstawili sytuację zwierząt w schronisku, problem adopcji i sterylizacji. Ponadto rozdali ulotki zachęcające do przekazywania 1% na rzecz schroniska. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć z tego projektu.

Galeria zdjęć

 

 

 

 

 

 

Uczniowie klasy 2b gimnazjum, pod opieką wychowawczyni p. Małgorzaty Gregier oraz p. M. Andrzejewskiej, p. P. Lewandowskiego i p. I. Syty, ukończyli projekt Zabawa choinkowa dla dzieci. Głównym celem projektu było zorganizowanie zabawy karnawałowej dla dzieci. Uczniowie jednej z grup napisali scenariusz przebiegu zabawy choinkowej. Kolejna grupa wykonała dekoracje z materiałów plastycznych. Uczniowie przygotowali również oprawę muzyczną i nagłośnienie sali. Inna grupa przygotowała konkursy i zabawy dla dzieci uczestniczących w zabawie. Impreza odbyła się 14 stycznia 2012 r. na terenie naszej placówki. Uczniowie doskonale wywiązali się z zaplanowanych zadań. Zabawa była fantastyczna: odbyły się konkursy, zabawy, nie zabrakło również drobnych nagród i niespodzianek dla dzieci. Na zakończenie pojawił się Mikołaj, który podarował im słodkie podarunki. Uśmiech na twarzach dzieci był doskonałym podsumowaniem działań naszych uczniów! Zachęcamy do obejrzenia fotoreportażu z zabawy.

Galeria zdjęć

 

 

 

 

 

 

 

 


Dnia 10 maja 2012 r w hali Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Radomiu odbył się Turniej Piłki Ręcznej przygotowany przez uczniów klasy 2d gimnazjum. W zawodach uczestniczyły 4 drużyny: PG nr 4 I, PG nr 4 II, PG nr 8 w Radomiu, PG nr 1 w Skaryszewie. Grano systemem „każdy z każdym”. Pierwsze i drugie miejsce zdobyli organizatorzy, którzy w bieżącym roku szkolnym zrealizowali projekt edukacyjny „Międzyszkolny Turniej Piłki Ręcznej”.

Uczniowie pod opieką p. Agnieszki Kacprzak i p. Mariusza Greli aktywnie współpracowali w 5 grupach zadaniowych. Do zadań uczniów w ramach projektu należało:

  •       Napisanie regulaminu turnieju

  •       Wykonanie zaproszeń dla gości i uczestników turnieju

  •       Pozyskanie nagród dla wszystkich uczestników turnieju

  •       Wykonanie biuletynu informacyjnego

  •       Napisanie sprawozdania z realizacji turnieju.

Uczniowie doskonale wywiązali się z zaplanowanych zadań. Młodzież pokazała w jaki sposób można rozwijać zainteresowania sportowe, doskonaląc umiejętność gry w piłkę ręczną.

Galeria zdjęć

 

 

 

 

 

 

 

 


Uczniowie klasy  sportowej 2e  gimnazjum, pod opieką wychowawczyni p. Jolanty Kwiecień oraz  przy współpracy p. K. Kornackiej, p. M. Filipowskiej i p. I. Syty, ukończyli projekt edukacyjny:  Polska współorganizatorem Euro 2012.

Głównym celem projektu było  zebranie informacji na temat organizacji rozgrywek piłki nożnej Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie.

Uczniowie pracowali w czterech zespołach tematycznych:

  • Stadiony na Euro 2012

  • Miasta organizujące Euro 2012

  • Tabela rozgrywek piłkarskich

  • Polska reprezentacja na Euro 2012

Prace nad projektem rozpoczęły się w październiku. W każdy pierwszy poniedziałek miesiąca uczniowie wykonywali i prezentowali w klasie poszczególne etapy swojej pracy. Prezentacja projektu w formie czterech plakatów tworzących flagę Polski i Ukrainy odbyła się 26 marca 2012 r. podczas Dnia Otwartego w Szkole.  Liderzy poszczególnych grup (4 uczniów z klasy) prezentowali pracę swojej drużyny przed dyrekcją naszej szkoły,  a także przed uczniami szkół podstawowych odwiedzających naszą szkołę. Ponadto 12 kwietnia 2012 r. odbyła się druga prezentacja projektu dla rodziców uczniów klasy 2e.

Uczniowie otrzymali podziękowania i pochwały od uczniów klas szóstych,  wicedyrektor szkoły p. Lucyny Kalinkowskiej  oraz od rodziców za staranność pracy, ciekawe zdjęcia i dużą wiedzę o organizacji Euro 2012.

Galeria zdjęć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Grupa 14 uczniów z klasy 2b i 2c pod kierunkiem p. Ewy Kasińskiej w ramach e- akademii w roku szkolnym 2011/2012 zrealizowała projekt: „Papier, puszki i plastiki zbieraj w nasze pojemniki”.

W ramach projektu samodzielnie wykonaliśmy kolorowe pojemniki, które ustawiliśmy na korytarzu II piętra, przy pracowni biologicznej. Uczniowie naszej szkoły segregowali osobno poszczególne rodzaje odpadów. W większości pojemniki zawierały odpady, na które były przeznaczone. Zbieraliśmy i cyklicznie przekazywaliśmy do spółki „RADKOM” /przedsiębiorstwo zwiedzaliśmy podczas wycieczki/ odpady o charakterze surowców wtórnych. Mniej więcej dwa razy w miesiącu odpady były przez przedsiębiorstwo „RADKOM” ważone i zabierane. Ich ilość to ponad 280 kg.

Ponadto prowadziliśmy także akcje uświadamiające i wdrażające nawyki segregowania odpadów. Wykonaliśmy dwie gazetki ścienne: „Po co i jak segregować?” oraz „Co z tą górą śmieci?”. Były ona chętnie czytane przez uczniów, a materiały w nich zawarte były tematem wielu rozmów i dyskusji gimnazjalistów i licealistów. Ogłoszony przez nas konkurs plastyczny na plakat: „Nasze rady na odpady” spotkał się z dużym odzewem. Wpłynęło sporo prac, z których zorganizowaliśmy wystawę na Dniach Otwartych Szkoły. Wzbudziła ona wielkie zainteresowanie odwiedzających nas osób i była szeroko komentowana. Największe emocje wzbudziły jednak warsztaty ekologiczne, które przeprowadzono dla gimnazjalistów naszej szkoły z klasy 1b i 1d. Młodzież podzielona na 6 – osobowe zespoły układała z rozsypanek wyrazowych hasła o recyklingu, przyporządkowywała do odpowiednio pokolorowanych pojemników dany rodzaj odpadów, rozwiązywała krzyżówkę i wymyślała reklamy o segregacji. Wszystkie zadania bardzo się podobały, aktywizowały uczniów i uczyły współpracy w grupie. Zwycięskie drużyny otrzymały plany lekcji zachęcające do selektywnej zbiorki odpadów.

Każde nasze działanie zostało udokumentowane i przedstawione w postaci fotoreportażu.

Wszystkie w/wymienione zadania miały na celu propagowanie selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu w skali lokalnej, kształtowanie nawyków segregowania surowców wtórnych, nakłanianie młodzieży do realizacji w praktyce codziennego życia zasad ochrony środowiska. To z pewnością podniosło świadomość ekologiczną całej szkolnej społeczności, przekonało do postaw ekologicznych także w gospodarstwie domowym, wyrobiło nawyk segregowania odpadów i w znacznej mierze ograniczy ich ilość.        

Okazało się, iż nasz 14 osobowy zespół stał się liderem zachowań proekologicznych na terenie naszej szkoły, bo „myślał globalnie, a działał lokalnie”.

Galeria zdjęć

 

 

 

 


         Nasi uczniowie w programie "Archipelag Skarbów"

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klas drugich naszego gimnazjum uczestniczą w programie „Archipelag Skarbów”. Jest to program profilaktyki zintegrowanej dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Został on  pomyślany jako uzupełnienie i wzmocnienie szkolnego programu profilaktycznego i wychowawczego i przygotowany zgodnie z założeniami profilaktyki zintegrowanej. Jedną z najbardziej unikalnych cech programu „Archipelag Skarbów” jest wykorzystanie w pracy z młodzieżą aktualnych wyników badań naukowych przeprowadzonych przez jego autora na młodzieży gimnazjalnej i licealnej.

11 i 12 października 2011r. uczniowie klas drugich, pod opieką wychowawców i innych nauczycieli, uczestniczyli w szkoleniu prowadzonym przez trenerów programu. W ramach tych zajęć odbywały się konkursy, w których młodzież chętnie brała udział. Więcej na temat programu możesz przeczytać www.program.archipelagskarbow oraz archipelagskarbow.eu

 Galeria zdjęć   

 

PROJEKTY - rok szkolny 2010/2011        


Prezentujemy projekty klas drugich

W marcu 2011r. w naszej szkole zakończyliśmy realizację trzech projektów edukacyjnych w klasach drugich gimnazjum. Efekty pracy nad projektami uczniowie zaprezentowali podczas Dnia Otwartego w Szkole – 18 marca 2011 r. Młodzież na początku została zapoznana ze specyfiką metody projektu i jej dokumentacją, a następnie w sposób właściwy dla każdej grupy, przystąpiła do realizacji projektów.

 

 

 


           Uczniowie klasy 2a gimnazjum, pod opieką pani Agnieszki Zamojć i pani Marii Andrzejewskiej, zrealizowali projekt edukacyjny pod tytułem: Czy Radom jest miastem, w którym można rozwijać zainteresowania sportowe i kulturalne? Grupy zadaniowe miały na celu przedstawić zaplecze rekreacyjno - kulturowe naszego miasta. Młodzież podczas finału Szkolnego Konkursu Ortograficznego zaprezentowała Biuletyn Informacyjny, który zawiera informacje ma temat ośrodków sportowo - rekreacyjnych i ośrodków życia kulturalnego w Radomiu. Wymienione zostały także miejsca, gdzie można rozwijać zainteresowania sportowe oraz propozycje na spędzenie czasu wolnego w mieście.

          Galeria zdjęć

 

 


Uczniowie klasy 2b gimnazjum, pod opieką p. Katarzyny Dudek, ukończyli projekt zatytułowany Autobusem przez Niemcy. Głównym celem edukacyjnym projektu było zebranie informacji krajoznawczych na temat wybranych miast niemieckich. Uczniowie jednej z grup mieli za zadanie napisać plan wycieczki po wybranych miastach w Niemczech. Kolejna grupa wykonała model autokaru z kartonu. Gimnazjaliści przygotowali przestrzenną mapę Niemiec oraz stworzyli legendę do mapy. Efektem pracy nad projektem jest Mapa przestrzenna wycieczki po wybranych miastach Niemiec, którą obejrzeli uczniowie, nauczyciele oraz zaproszeni goście podczas Dnia Otwartego w naszej szkole.

Galeria zdjęć

 

 


            Moda na przestrzeni wieków to tytuł projektu zrealizowanego przez uczniów klasy 2c pod opieką p. Agnieszki Kobierskiej. Głównym celem edukacyjnym było ukazanie  zmian w modzie na przestrzeni wieków. Uczniowie przedstawili elementy strojów w wybranych epokach, wyjaśnili w jaki sposób moda wpływa na wizerunek człowieka. Wskazali także czynniki, które kształtowały modę. W ciekawy sposób ukazali w jaki sposób moda jest odzwierciedleniem czasów, w których żyjemy. Efekty pracy nad projektem, w postaci Wystawy fotograficznej oraz Prezentacji multimedialnej „Trendy w makijażu na przestrzeni wieków”, mogliśmy obejrzeć podczas Dnia Otwartego w ZSO Nr 4. 

          Galeria zdjęć

 

 

 


            Uczniowie klasy 2d realizowali projekt edukacyjny: "Zielona Szkoła – wiedza, umiejętności, rozrywka". W tym celu wyjechali w Sudety, gdzie poznawali walory przyrodnicze, krajobrazowe, kulturowe oraz problemy ochrony przyrody i środowiska odwiedzanych terenów. Łączyli interdyscyplinarne zajęcia edukacyjne z nauką, zabawą i wypoczynkiem.

Podsumowaniem ich pracy było przygotowanie dwóch prezentacji multimedialnych, listów do rodziców i znajomych oraz ułożenie piosenki o wrażeniach z pobytu na "Zielonej Szkole".

            Materiały te przedstawili 8 czerwca 2011 podczas uroczystości z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca.

Klasa 2d składa podziękowania p. Ewie Kasińskiej, p. Urszuli Grzyb i p. Ewie Duchnik za pomoc w przygotowaniu i wdrożeniu klasowego projektu.

           Galeria zdjęć

 

 

 

 


             25 maja 2011r. odbył się szkolny Turniej Piłki Nożnej, przygotowany przez uczniów klasy 2e gimnazjum. Pierwsze miejsce zdobyli organizatorzy, którzy w bieżącym roku szkolnym zrealizowali projekt edukacyjny Piłka nożna – moje hobby. Młodzież pokazała, w jaki sposób można rozwijać zainteresowania sportowe, doskonaląc umiejętność gry w piłkę nożną. Opiekunka projektu, pani Anna Ostrowska, podkreśliła, że uczniowie aktywnie współpracowali w grupach zadaniowych. Przygotowali i przeprowadzili wywiad z trenerem p. Markiem Chudzińskim oraz zorganizowali turniej.

Klasyfikacja końcowa: 1 miejsce – klasa 2e; 2 miejsce – klasa 2a; 3 miejsce – klasa 2b; 4 miejsce – klasa 2d; 5 miejsce – klasa 2f; 6 miejsce – klasa 2c

Więcej możesz przeczytać tutaj.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!!!

         Galeria zdjęć

 

 

 


         Dlaczego Antoni Czortek jest honorowym Obywatelem miasta Radomia? Na to pytanie postanowili odpowiedzieć uczniowie klasy 2f pod opieką p. Agnieszki Szymańskiej - Chłosty. Realizując projekt pod nazwą Antoni Czortek – honorowy Obywatel miasta Radomia, uczniowie poznali życie honorowego Obywatela miasta Radomia. Młodzież wskazała miejsca, z którymi związany był Antoni Czortek, wyszukali informacje o jego życiu i osiągnięciach w zasobach księgozbioru  Biblioteki Publicznej w Radomiu, Biblioteki szkolnej ZSO Nr 4 oraz zasobach sieci Internet. Pracując nad projektem dokonali selekcji zebranego materiału i przygotowali prezentację w postaci plakatu przedstawiającego honorowego Obywatela miasta Radomia. Efektem pracy nad projektem jest plakat, który obejrzeli uczniowie, nauczyciele oraz zaproszeni goście podczas Dnia Otwartego w naszej szkole.

           Galeria zdjęć 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROJEKT

„RADOM BERNARDA GOTFRYDA – DAWNIEJ I DZIŚ”

      Uczniowie z klasy 1 c gimnazjum realizują obecnie projekt edukacyjny: Radom Bernarda Gotfryda – dawniej i dziś pod opieką pań: Ewy Fundowicz, Katarzyny Marchewki, Agnieszki Szymańskiej – Chłosty i Ewy Wziątek.

Głównym celem projektu jest poznanie historii i kultury narodu żydowskiego w Radomiu na tle przemian społeczno – politycznych i kulturowych oraz miejsc z nimi związanych,  ze szczególnym zwróceniem uwagi na biografię Bernarda Gotfryda.

         Zespół uczniowski został podzielony na cztery grupy: literacką, historyczną, geograficzną  i informatyczną.

Prace gimnazjalistów dotyczą:

-  wzbogacenia wiedzy na temat historii, obyczajów i tradycji Żydów,  poprzez uczestnictwo, m.in. w Dniach Kultury Żydowskiej;

-  wyszukania miejsc związanych z osobą Bernarda Gotfryda, a także kulturą i religią żydowską w Radomiu;

-  zaplanowania i opracowania trasy wycieczki po naszym mieście: Śladami Bernarda Gotfryda;

-  wykonania zdjęć dotyczących nowo poznanych miejsc i przygotowania prezentacji multimedialnej: „Radom Bernarda Gotfryda – dawniej i dziś”.

 

         Uczniowie pracują w grupach już od kilku miesięcy, poznają twórczość i życie Bernarda Gotfryda. W dniach: 22 lutego 2011 r. i 11 marca 2011 r. pod opieką pań: Ewy Fundowicz, Agnieszki Szymańskiej – Chłosty  i Ewy Wziątek uczestniczyli w wycieczkach po mieście jego szlakiem. Rozmawiali wówczas z mieszkańcami Radomia i poszukiwali miejsc związanych z Gotfrydem. Odnaleźli dom, w którym mieszkał, sklep, który miał jego ojciec przed II wojną światową, zakład fotograficzny i drukarnię, w których pracował. Swoją wędrówkę zakończyli na terenach dawnego getta na ulicy Wałowej.

Wszystkie odnalezione obiekty zostały sfotografowane i zostaną wykorzystane w prezentacji multimedialnej i podczas wystawy fotograficznej, którą zaprezentują swoim rówieśnikom w szkole w dniach 4 – 17 kwietnia 2011 r. oraz mieszkańcom Radomia 15 kwietnia 2011 r. podczas III Spotkań z Kulturą Żydowską. Po prezentacji zaplanowana jest  wycieczka po Radomiu – śladami Bernarda Gotfryda.

Przewodnikami będą nasi gimnazjaliści.

 

 

Projekt gimnazjalistów zaprezentowany w „Resursie”

          15 kwietnia 2011 roku w sali kameralnej Resursy Obywatelskiej odbyła się publiczna prezentacja projektu „Radom Bernarda Gotfryda – wczoraj i dziś” zrealizowanego przez uczniów klasy 1c gimnazjum pod opieką pań: Katarzyny Marchewki, Ewy Fundowicz, Agnieszki Szymańskiej – Chłosty i Ewy Wziątek. Była to jedna z cyklu imprez zaprezentowanych podczas III Spotkań z Kulturą Żydowską „Ślad”. Efekty kilkumiesięcznej pracy naszych podopiecznych mogli podziwiać mieszkańcy Radomia, którzy uczestniczyli w projekcji oraz wycieczce po Radomiu śladami tego wybitnego fotografika.

Zapraszamy do obejrzenia „Radomskiego Magazynu Kulturalnego” cz. II

W prasie o projekcie gimnazjalistów na stronach: Echa Dnia, Mój Radom oraz ponownie Echa Dnia.

    Galeria zdjęć

 

 

 


O naszych projektach  w Internecie

        Realizowane od kilku lat w naszej szkole projekty edukacyjne skierowane do młodzieży i mieszkańców Radomia, mają swych odbiorców nie tylko na terenie naszego miasta. Informacje o podejmowanych działaniach i osiągnięciach naszych uczniów zamieszczają na swoich stronach internetowych m.in.:

 

O projekcie „Radom Bernarda Gotfryda dawniej i dziś”:

Muzeum Historii Żydów Polskich

Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

O projekcie „SEFER – opowieści o polskich Żydach”:

Centrum Edukacji Obywatelskiej

JewishGen

 

 O projekcie „Wielokulturowy Radom”:

Centrum Edukacji Obywatelskiej

Gazeta Wyborcza